johannamarkbrant.blogg.se

Frågor & Svar

Publicerad 2014-12-05 14:18:26 i Allmänt,

Jag skrev i ett inlägg för några dagar sedan att jag gärna svarar på frågor eller tar emot förslag på vad jag ska skriva om mer/mindre och så liknande. Jag fick den här kommentaren från Lisa:

"Hejsan, kul att läsa din blogg! Jag funderar nämligen själv på att åka som au pair :) Du åkte ju med sts och jag undrar lite om det här med körkort, hur länge hade du det innan du åkte? Var det viktigt för värdfamiljerna du pratade med att du hade haft det länge? Kör du bil mycket nu?" 

Hej Lisa! Först vill jag bara säga tack så mycket! Kul att få lite feedback! Vad roligt att du funderar på att åka som au pair. :)

Ja jag åkte med sts och jag tog körkort direkt efter att jag fyllde 18, så jag har ju haft det i snart tre år. Jag skrev ju i min ansökningsprofil att jag kunde tänka mig att köra här. Jag kan inte direkt säga att det var viktigt för familjerna att jag hade haft det länge, men de frågade ju såklart under ansökningsprocessen hur länge jag har haft det och om jag kände mig bekväm med att köra i England (vänstertrafik). Även hur ofta jag kör hemma. Här kör jag bil varje jobbdag, till och från skolan. :)

Det är väldigt olika från familj till familj. Jag har en kompis här som inte kör bil alls, trots att hon har körkort. Det finns ju familjer som måste ha någon som kan köra och det finns familjer som inte behöver det. :)

Det viktigaste som jag känner att du ska tänka på, är om du känner dig bekväm att köra i ett annat land, med barn i bilen och liknande. Man berättar det innan man får kontakt med några familjer så är det en familj som verkligen behöver någon som kör och du har "kryssat i" nej, så kommer du ju inte få kontakt med dem. Jag fick till mig att det är "lättare" att få en familj om man kan tänka sig att köra, men jag tänkte länge innan jag bestämde mig. Om du inte känner dig bekväm i det så gör det inte, du måste tycka att det känns bra!
Det är ju säkerhet både för dig, barnen och föräldrarna. 


Hoppas du förstår vad jag svamlar om och att du svaret hjälper dig litegrann åtminstone! Om du nu åker som au pair så önskar jag dig lycka till och hoppas att du får det jättekul! Tack igen för frågorna och ha en bra dag! :)
Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela