johannamarkbrant.blogg.se

Det är ingen skam i att ha hemlängtan - det betyder att du kommer från ett lyckligt hem

Publicerad 2015-01-28 12:00:00 i Allmänt,

Jag tänkte att jag skulle skriva lite om hemlängtan. Det händer alla som åker hemifrån. Det är ju olika mycket för olika personer såklart men jag tänkte berätta lite hur det var/är för mig.
 
Till och börja med så vill jag berätta om citatet som är rubriken för detta inlägget. Jag har hört det från två olika håll de senaste två veckorna. Jag har fått det till mig på olika sätt men poängen var densamma, hemlängtan är inget konstigt alls och det betyder ju att du saknar något som gör dig lycklig. Första gången jag hörde om citatet kom det från ett TV-program, andra gången var det pappa som sa det.
 
När jag först kom till London och detta nya liv som skulle börja här hade jag det jättejobbigt med hemlängtan. Jag är en hemmakär person så det var svårt i början med mycket tårar och tankar. Min första instinkt var att trycka undan det och försöka att inte tänka på det för mycket. Det funkade till en viss del men blev ju därför jobbigare när jag väl lät mig själv att tänka på det. Jag bestämde mig därför för att acceptera att jag hade hemlängtan, mycket hemlängtan, och det blev tillslut så mycket enklare att hantera. När jag faktiskt erkände det så kunde jag ju bearbeta det. Ju mer jag bearbetade det desto mer försvann det. Jag säger inte att jag inte saknar de nära och kära hemma mindre nu, bara att det är lättare att hantera saknaden. Mycket kom ju såklart i att man känner igen sig mer och mer i det nya livet och att man får mer av en riktig vardag, mer struktur. Det hjälpte i alla fall för mig, jag gillar struktur och ordning och reda, så ju mer det kändes som om jag hade kontroll desto lättare blev det. Så från att i början ha det jättejobbigt så känner jag mig nu lugn. Efter att ha fått bearbeta det så har jag hittat den jag är här och det kanske låter konstigt men det är en lättnad för mig. Jag kan konstatera faktumet att jag har hemlängtan - men det tar inte längre över allt annat som jag känner här, lycka, spänning, glädje och lite stolthet faktiskt. Jag flyttade till en storstad i Europa och jag kämpade på trots att mina känslor var i konflikt och nu är jag starkare som person.
 
Jag har två Skype-samtal i veckan med min familj. Det funkar bra så och jag vet att det finns de som pratar mer med sin familj hemma och det finns de som pratar mindre. Om jag skulle ge mina bästa tips för hemlängtan, så skulle de vara:
* Erkänn det för dig själv - om du ljuger för dig själv så kommer det inte bli bra.
* Tillåt dig själv att känna dig ledsen/frustrerad/arg/glad och bearbeta det - du kan inte bearbeta något du inte känner/vet.
* Det kommer bli lättare - klyschigt jag vet, men väldigt sant.
* Prata om det med vänner som vet vad du pratar om - väldigt skönt när man kan prata med andra au pairer till exempel, som förstår exakt vad du menar.
* Lita på att du tar dig igenom det - det kommer gå bra.
 
Jag hoppas detta kanske hjälper någon. Det var egentligen inte det jag ville få ut av detta inlägget utan jag ville skriva av mig detta i ett försök att släppa det helt och hållet. Jag har erkänt det för mig själv och nu kan jag gå vidare. Jag gillar tanken på att kunna skriva om sådant här också, det blir så lätt att det bara blir att man skriver om roliga saker. Sånt som man vet att någon vill höra, att man mår bra och har kul. Förstå mig rätt,  jag mår bra och har kul men ibland är vägen dit längre för vissa än för andra.
 
Kram

Kommentarer

Postat av: firren

Publicerad 2015-01-30 22:56:56

<3 <3 <3 <3 puss.

Postat av: Sarah

Publicerad 2015-02-01 18:20:18

Hej! En liten fråga kring au pair-grejen... Vad skulle du rekommendera, systemkamera eller mobilbilder?

Svar: Hej! Jag tar bara bilder med min iPhone. Min kompis Malin tar dock sina bilder med en systemkamera! Kolla in hennes blogg: www.lightsinlondon.blogg.se
None None

Postat av: Matilda

Publicerad 2015-02-02 12:04:37

Bra inlägg! Jag såg din blogg på STS's hemsida, och jag har precis kommit till London (kom i fredags), ska också vara au pair. Jag tänkte bara se om du kanske skulle vilja ses någon dag? :) Hur länge ska du vara i England?

Ha en bra dag!
Matilda

Svar: Tack så jättemycket! Jag skickade ett mail till dig :) kram
None None

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela